e-mail: slowka.gabinet.pila@gmail.com telefon:  798 47 47 37 adres: Kossaka 98, Piła

e-mail:slowka.gabinet.pila@gmail.com telefon:  798 47 47 37 adres: Kossaka 98, Piła

Dobro dziecka przede wszystkim

Roczne dziecko

0-1 miesiąc

Dziecko wydaje różne rodzaje dźwięków takich jak: krzyk, mlaskanie, cmokanie, płacz, pomrukiwanie, spanie, kwilenie.

Zaczyna chwytać, jednakże nie wie do czego służą rączki i nie używa ich jako narzędzi.

Potrafi leżąc na brzuchu na płaskiej powierzchni oderwać  nos od materaca, nisko unosi głowę.

 

2 miesiąc

Pojawiają się dźwięki przypominające mowę, głównie samogłoski.

Dziecko unosi głowę pod kątem 45 stopni.

 

3 miesiąc

Dziecko zaczyna głużyć (gruchać) – guuu, agu, gyy

Reaguje także na różne dźwięki, głośno się śmieje, pojawiają się pierwsze spółgłoski: p, b, m, w dalszej kolejności  t, d, g .

Unosi głowę pod kątem 90 stopni, potrafi również  utrzymywać sztywną  główkę przez około jedną minutę podczas pionowego trzymania.

Podejmuje pierwsze, krótkie próby siedzenia z całkowitą pomocą opiekuna oraz przyjmowania pozycji stojącej.

Dziecku udaje się raz, na krótko usztywnić nogi w kolanach.

Chwyta zabawkę włożoną w rączkę.

 

4 miesiąc

Dziecko unosi głowę pod kątem 90 stopni, samodzielnie utrzymuje główkę podczas pionowego trzymania.

Dziecko dalej doskonali umiejętność siedzenia z całkowitym podparciem i pomocą opiekuna.

Podtrzymywane pod pachy opiera nóżki o podłoże i utrzymuje na nich ciężar ciała.

U dziecka rozwija się pierwszy rodzaj chwytu -  chwyt prosty. Obejmuje przedmiot całą dłonią jakby nakładało rączkę na przedmiot.

 

5 miesiąc

Dziecko leżąc na brzuchu  potrafi podnieść klatkę piersiową na wyprostowanych przedramionach. Odwraca głowę w kierunku słyszanego bodźca np. na głos matki, nagłe trzaśnięcie drzwiami. Reaguje również na bodźce wzrokowe np. światło, barwę i ruchowe  np. poruszająca się postać.

Samodzielnie siedzi z podparciem, doskonali umiejętność utrzymywania sztywnych prostych nóżek.

Wyciąga rączki po przedmiot. Przekłada zabawkę z rączki do rączki.

 

6 miesiąc

Pojawia się gaworzenie czyli wielokrotnie  powtarzane identyczne sylaby: bababa, mamama, dadada. Dziecko słuchając wydawanych przez siebie dźwięków zaczyna je naśladować.

Potrafi bez wysiłku, swobodnie odwrócić głowę w kierunku bodźca, utrzymuje sztywną główkę w pozycji pionowej.

Samodzielne siedzi bez podparcia. Podciągane za rączki przechodzi z pozycji leżącej lub siedzącej do stojącej, a w pozycji stojącej, trzymane pod pachy podejmuje pierwsze próby stawiania kroczków.

Dziecko utrwala umiejętności chwytania i manipulowania jedną ręką. Pojawia się  chwyt dłoniowo-łokciowy– dziecko uruchamia staw łokciowy 
i zaczyna chwytać dłonią, ale z wyłączeniem kciuka.

 

 7 miesiąc

Samodzielnie siedząc bez podparcia ma zdolność wykonywania ruchów w pozycji siedzącej. Samodzielnie stoi z podparciem, wykonuje małe kroczki. Pojawia się chwyt nożycowy – dziecko zaczyna przywodzić kciuk.

 

8 miesiąc

Dziecko zaczyna rozumieć wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym. Wypowiada sylaby ma-ma, ta-ta, nie są to jednak wypowiedzi intencjonalne.

Buduje wyrazy z sylab otwartych np. mama, tata, baba, papa, dada, am, da .

Samodzielnie siada z pozycji leżącej (dowolny sposób).

Podejmuje pierwsze próby samodzielnego wstawania po uchyleniu się i podciągnięciu.

 

9 miesiąc

Rewolucja 9 miesiąca to nagły wzrost liczby słów, dziecko buduje wyrazy jedno lub dwusylabowe. Dziecko doskonali umiejętność podnoszenia się, korzysta  z niewielkiej podpory.

Dziecko stawia kroki – równocześnie trzyma  się obiema rączkami np. brzegu łóżka, lub mebli.

 

9-12 miesiąc

U dziecka pojawiają się oznaki kształtowania się dominacji stronnej. Używa chwytu pęsetowego – przeciwstawia kciuk i palec wskazujący.  Pojawienie się takiego chwytania świadczy o sprawnym funkcjonowaniu koordynacji  wzrokowej oraz precyzji.

 

10 miesiąc

Dziecko podejmuje pierwsze próby samodzielnego podniesienia się z klęku lub raczkowania.

Chodzi prowadzone za obie rączki.

 

11 miesiąc

Przejawia intencjonalne i nieintencjonalne zachowania językowe. Stara się nazywać osoby, czynności. Bardzo często dziecko bawi się swoim głosem, tworząc długie śpiewane sekwencje sylab. Dziecko chodzi przesuwając przed sobą krzesło, wózek, chodzik – rzeczy te służą mu jako podpora.

 

12 miesiąc

Rozumie już kilka słów, są to zwykle rzeczowniki w mianowniku, reaguje na imiona domowników.

Po 12 miesiącu następuje intensywny rozwój mowy. Dziecko rozumie proste pytania np. Gdzie mama?, Gdzie tata? Gdzie lampa?

Ponadto rozumie polecenie „daj” jak również zakaz „nie wolno”.

Nieniejszy mail jest pułapką na osoby rozsyłające niechciane wiadomości. Prosimy o nie wysyłanie na niego żadnych wiadomości gdyż Państwa adres może zostać pernamentnie zablokowany. alexander@secretcats.pl. Jeśli jesteś właścicielem niniejszej strony możesz usunąć tę notkę jednak pamiętaj, że ta pułapka ogranicza niechciane maile wpadające na Twoje skrzynki pocztowe.
Scroll Up
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych