Dobro dziecka przede wszystkim
0-1 miesiąc
Dziecko wydaje różne rodzaje dźwięków takich jak: krzyk, mlaskanie, cmokanie, płacz, pomrukiwanie, spanie, kwilenie.
Zaczyna chwytać, jednakże nie wie do czego służą rączki i nie używa ich jako narzędzi.
Potrafi leżąc na brzuchu na płaskiej powierzchni oderwać nos od materaca, nisko unosi głowę.
2 miesiąc
Pojawiają się dźwięki przypominające mowę, głównie samogłoski.
Dziecko unosi głowę pod kątem 45 stopni.
3 miesiąc
Dziecko zaczyna głużyć (gruchać) – guuu, agu, gyy
Reaguje także na różne dźwięki, głośno się śmieje, pojawiają się pierwsze spółgłoski: p, b, m, w dalszej kolejności t, d, g .
Unosi głowę pod kątem 90 stopni, potrafi również utrzymywać sztywną główkę przez około jedną minutę podczas pionowego trzymania.
Podejmuje pierwsze, krótkie próby siedzenia z całkowitą pomocą opiekuna oraz przyjmowania pozycji stojącej.
Dziecku udaje się raz, na krótko usztywnić nogi w kolanach.
Chwyta zabawkę włożoną w rączkę.
4 miesiąc
Dziecko unosi głowę pod kątem 90 stopni, samodzielnie utrzymuje główkę podczas pionowego trzymania.
Dziecko dalej doskonali umiejętność siedzenia z całkowitym podparciem i pomocą opiekuna.
Podtrzymywane pod pachy opiera nóżki o podłoże i utrzymuje na nich ciężar ciała.
U dziecka rozwija się pierwszy rodzaj chwytu - chwyt prosty. Obejmuje przedmiot całą dłonią jakby nakładało rączkę na przedmiot.
5 miesiąc
Dziecko leżąc na brzuchu potrafi podnieść klatkę piersiową na wyprostowanych przedramionach. Odwraca głowę w kierunku słyszanego bodźca np. na głos matki, nagłe trzaśnięcie drzwiami. Reaguje również na bodźce wzrokowe np. światło, barwę i ruchowe np. poruszająca się postać.
Samodzielnie siedzi z podparciem, doskonali umiejętność utrzymywania sztywnych prostych nóżek.
Wyciąga rączki po przedmiot. Przekłada zabawkę z rączki do rączki.
6 miesiąc
Pojawia się gaworzenie czyli wielokrotnie powtarzane identyczne sylaby: bababa, mamama, dadada. Dziecko słuchając wydawanych przez siebie dźwięków zaczyna je naśladować.
Potrafi bez wysiłku, swobodnie odwrócić głowę w kierunku bodźca, utrzymuje sztywną główkę w pozycji pionowej.
Samodzielne siedzi bez podparcia. Podciągane za rączki przechodzi z pozycji leżącej lub siedzącej do stojącej, a w pozycji stojącej, trzymane pod pachy podejmuje pierwsze próby stawiania kroczków.
Dziecko utrwala umiejętności chwytania i manipulowania jedną ręką. Pojawia się chwyt dłoniowo-łokciowy– dziecko uruchamia staw łokciowy
i zaczyna chwytać dłonią, ale z wyłączeniem kciuka.
7 miesiąc
Samodzielnie siedząc bez podparcia ma zdolność wykonywania ruchów w pozycji siedzącej. Samodzielnie stoi z podparciem, wykonuje małe kroczki. Pojawia się chwyt nożycowy – dziecko zaczyna przywodzić kciuk.
8 miesiąc
Dziecko zaczyna rozumieć wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym. Wypowiada sylaby ma-ma, ta-ta, nie są to jednak wypowiedzi intencjonalne.
Buduje wyrazy z sylab otwartych np. mama, tata, baba, papa, dada, am, da .
Samodzielnie siada z pozycji leżącej (dowolny sposób).
Podejmuje pierwsze próby samodzielnego wstawania po uchyleniu się i podciągnięciu.
9 miesiąc
Rewolucja 9 miesiąca to nagły wzrost liczby słów, dziecko buduje wyrazy jedno lub dwusylabowe. Dziecko doskonali umiejętność podnoszenia się, korzysta z niewielkiej podpory.
Dziecko stawia kroki – równocześnie trzyma się obiema rączkami np. brzegu łóżka, lub mebli.
9-12 miesiąc
U dziecka pojawiają się oznaki kształtowania się dominacji stronnej. Używa chwytu pęsetowego – przeciwstawia kciuk i palec wskazujący. Pojawienie się takiego chwytania świadczy o sprawnym funkcjonowaniu koordynacji wzrokowej oraz precyzji.
10 miesiąc
Dziecko podejmuje pierwsze próby samodzielnego podniesienia się z klęku lub raczkowania.
Chodzi prowadzone za obie rączki.
11 miesiąc
Przejawia intencjonalne i nieintencjonalne zachowania językowe. Stara się nazywać osoby, czynności. Bardzo często dziecko bawi się swoim głosem, tworząc długie śpiewane sekwencje sylab. Dziecko chodzi przesuwając przed sobą krzesło, wózek, chodzik – rzeczy te służą mu jako podpora.
12 miesiąc
Rozumie już kilka słów, są to zwykle rzeczowniki w mianowniku, reaguje na imiona domowników.
Po 12 miesiącu następuje intensywny rozwój mowy. Dziecko rozumie proste pytania np. Gdzie mama?, Gdzie tata? Gdzie lampa?
Ponadto rozumie polecenie „daj” jak również zakaz „nie wolno”.